
Aanbod
Mijn advieswerk voor organisaties en bestuurders focust zich op crisis- en issuemanagement. Met als ultiem doel de reputatie van mijn opdrachtgevers positief te managen. Zodat zij het vertrouwen behouden van hun stakeholders en het voorkomen van (verdere) reputatieschade. De ervaring leert dat proactief en open communiceren tijdens een crisis meestal de beste methode is om dat te bereiken.
Hoe?
De regie (terug)pakken over het eigen verhaal, een dialoog met stakeholders op gang brengen en zo de beeldvorming positief beïnvloeden. Om zo het voortbestaan van de eigen organisatie veilig te stellen. De regie pakken is extra belangrijk in onze dynamische, online samenleving. Een samenleving waarin kritische burgers, consumenten en andere belanghebbenden voortdurend met elkaar in gesprek zijn. De tijd dat een organisatie zelf zijn stakeholders uitkiest en zelf bepaalt wanneer ze met hen communiceren is definitief voorbij.
Om uw reputatie te versterken of te beschermen, bied ik de volgende expertises aan:
Crisiscommunicatie
Dit communicatiemiddel kent een logische, bewezen aanpak om de beeldvorming effectief te managen. Met mijn expertise en ervaring zorg ik voor een goede uitvoering hiervan, in de vorm van een effectief stappenplan. Ik hanteer daarvoor de ‘10 geboden’ tijdens een crisis. Een van de belangrijkste daarvan is: snel en slagvaardig handelen.
Strategieontwikkeling & preventie
Een sterke communicatiestrategie is de beste manier (om herhaling van) een crisis te voorkomen. Deze strategie is de basis van uw reputatiemanagement. Dit zorgt ervoor dat een organisatie een groter maatschappelijk bewustzijn en meer intern kritisch vermogen ontwikkelt. Hiermee staat een organisatie beter in contact met de buitenwereld; een belangrijk aspect van crisispreventie. Het steunen en begrijpen van de communicatiestrategie door het topmanagement, is cruciaal voor het succes ervan.
Storytelling
Als een organisatie verhalend kan vertellen waar deze voor staat, is het makkelijker om stakeholders te bereiken en een dialoog te starten. Daarmee kun je de gezamenlijke belangen beter behartigen. Je kunt je authenticiteit als organisatie beter aangeven en de boodschap aan je belanghebbenden persoonlijker maken, waarmee je hen bindt. Men kan zich nu eenmaal beter identificeren met een inspirerend verhaal. Tijdens een storytellingssessie maken we dit verhaal samen (sterker).
Mediamanagement
Tijdens een crisis of issue staan meerdere stakeholderrelaties vaak tegelijk onder druk. Juist in een dergelijke uitdagende en vaak onwennige situatie is effectief en respectvol omgaan met journalisten van groot belang. Dit moet dan ook onderdeel uitmaken van een crisisstrategie. Met mijn ruime journalistieke ervaring en groot netwerk kan ik daar goed uitvoering aan geven.
Trainingen: interviewtechniek en presentatietechniek
Beide trainingen worden afhankelijk van de situatie ingezet. Ze zijn gericht op de dynamische en maatschappelijke context van een organisatie tijdens een crisis. De training stelt deelnemers in staat zichzelf met zelfvertrouwen en overtuigingskracht publiek te presenteren. Ook focust de training op het goed en effectief te woord te staan van journalisten met een duidelijke boodschap, hoe spannend dat soms ook is. Tijdens de trainingen op camera is er volop ruimte voor (zelf)observatie, analyse en advies.
Stakeholderonderzoek
Een stakeholderonderzoek is een belangrijk en nuttig instrument om de eigen reputatie te versterken. Met dit onderzoek activeert een organisatie de stem van de buitenwereld. De organisatie krijgt zo een goed inzicht hoe essentiële belanghebbenden naar haar kijken en vooral wat deze verwachten. Andersom zien belanghebbenden dat de organisatie haar stakeholders serieus neemt. Samen bepalen we welke stakeholders ik benader. Nadat ik het onderzoek heb afgenomen, bespreken we de resultaten en mijn advies.
Spreken & inspireren
Mijn ervaringen deel ik regelmatig als spreker. Stap in de wondere wereld van crisismanagement, ik neem je mee.
Niets is leuker dan opdrachtgevers en hun klanten actief te inspireren met leerzame praktijkvoorbeelden.
Ik ben te boeken via Speakers Academy
24/7 crisisondersteuning
Ik ben 24/7 bereikbaar. Dat geeft een opdrachtgever rust.
Veel opdrachtgevers adviseer ik ook preventief over reputatierisico’s. Dat je elkaar al kent als een crisis zich voordoet, is een extra voordeel.
​​​​